MG-taudin hoito ja kuntoutus

Myasthenia gravis on hermolihasliitoksen sairaus, jota hoidetaan siihen vaikuttavilla lääkkeillä. Myasteenikot tarvitsevat muitakin lääkkeitä niihin tavallisiin vaivoihin, joihin muutkin tavalliset ihmiset.

Yhteystietoja
Suomen MG-yhdistys ry
Heikinmäentie 13

21160  MERIMASKU

Suomen MG-yhdistyksen lääkevastaava sairaanhoitaja Eeva-Liisa Kontturi, p. 050 491 1499 tai elkontturi@gmail.com

Lääkeaineet

Kirjoittanut: LT professori Tuula Pirttilä, Kuopio, tammikuu 2009

Tietyt lääkeaineet voivat pahentaa myasthenia gravis -potilaiden lihasheikkousoireita. Jotkut lääkeaineet salpaavat hermolihasliitoksen toimintaa voimakkaasti (A), mikä saattaa johtaa halvauksenomaiseen tilaan, toiset pahentavat lihasheikkousoireita yleensä kaikilla potilailla (B) tai osalla potilaista (C).

Jos ryhmän A rytmihäiriölääkkeiden ja antibioottien käytölle ei ehdottomissa vitaali-indikaatioissa ole löydettävissä turvallisempaa vaihtoehtoista valmistetta, potilaan on hoidon aikana oltava myös tarkassa neurologisessa seurannassa.

A) Lääkeaineet, joiden käyttö on kielletty

Antibiootit
Aminoglykosidit, makrolidit (aritromysiini, klaritromysiini, erytromysiini, roksitromysiini, telitromysiini).

Rytmihäiriölääkkeet
Disopyramidi, meksiletiini, prokainamidi, kinidiini.

Anestesia-aineet
Eetteri, tubokurariini.

Muut
Kloroformi, morfiini, penisillamiini, klorokiini.

B) Lääkeaineet, joiden käyttöä on syytä välttää

Antibiootit
Tetrasykliini, fluorokinolonit (moksifloksasiini, norfloksasiini, ofloksasiini, siprofloksasiini.

Verenpainelääkkeet
Kalsiumsalpaajat.

Psyyken lääkkeet
Litium, fentiatsiinin johdannaiset, bentsodiatsepiinit.

Unilääkkeet
Barbituraatit, lyhytvaikutteiset unilääkkeet.

Lihasrelaksantit
Baklofeeni, titsanidiini.

Muut
Asetatsoliamidi, fenytoiini, etosuksimidi, magnesium.

C) Lääkeaineet, joita on käytettävä varoen

Antibiootit; sulfonamidit, doksisykliiniVerenpainelääkkeet; beeta-salpaajat (myös silmätipat)Muut; e-pillerit, statiinit, alfa- ja beta-interferoni, antikolinergit, karnitiini, paikallispuudutteet kasvojen alueella.

Myasthenia gravis -potilas ja "pienet vaivat "

Kirjoittanut: LT professori Tuula Pirttilä, Kuopio, tammikuu 2009

Yskä
Ei limaa irrottavia yskänlääkkeitä! Paras yskänlääke myasteenikolle on Efedrin-tabletit tai Theofol-mikstuura.

Nuha
Antihistamiinit, esim. Duact, Teldanex, Zyrtec ja Semprex sopivat. Nasolinia ja muita käsikauppa-nuhatippoja saa käyttää.

Kuume/särky
Mm. seuraavat käsikauppavalmisteet sopivat: aspiriini, parasetamoli, ibuprofeeni (mm. Burana, Brufen, Ibusal).

Migreeni
Mm.seuraavat sopivat: Burana, Brufen, Ibusal, Tolfen, Ketorin, Orudis, Naprometin, Litalgin. Myös uudet triptaanivalmisteet sopivat myasteenikolle (Maxalt, Imigran, Zomig, Almogrin).

Jännityspäänsärky
Mm.seuraavat sopivat: Burana, Brufen, Ibusal, Tolfen, Ketorin, Orudis, Naprometin. Ei ole suositeltavaa käyttää valmisteita, joissa on ns. lihasrelaksantti (esim. Norflex, Transcopal, Dolan, Metsapal, Muscotal, Norgesic). Sirdalud saattaa pahentaa silmäoireita. Kipualueelle voideltavat salvat käyvät: Mobilat, Felden, Orudis, Piroxin.

Ripuli
Seuraavat yleensä sopivat: Imodium, Lopex, Lactophilus. Älä käytä Tannoponia. Lääkehiili sopii, mutta estää MG-lääkkeittenkin imeytymisen.

Mahakatarri
Neutragel-mikstuura sopii, mutta älä käytä magnesiumia sisältäviä antasidoja (suurin osa sisältää myös magnesiumia, esim. Neutragel mikst forte ja comp.tabletit). Ranil ja Pepsid sopivat.

Ampiaisen tai kyyn purema
Kyypakkauksen tabletit voi ottaa ohjeen mukaan (on kortisonia). Jos käytät myasteniaan Medrol 4 mg tai Prednison 5 mg, voit ottaa niitä ensiapuun 5 tablettia kerta-annoksena.

Unilääke
Ns."väsyttävät "antihistamiinit (esim. Lunerin) ovat paras unilääke myasteenikolle. Imovanen, Tenoxin ja Zopiclonin kanssa on oltava hyvin varovainen. Käytä niitä vain tarvittaessa neuvoteltuasi ensin neurologin kanssa.

Rokotukset
Jos et käytä kortisonia tai atsatiopriinia (Imurel, Azamun) voit yleensä ottaa tarpeelliset rokotukset, mutta älä ota flunssaisena! Kaikille MG-potilaille, jotka eivät käytä immunosupressiolääkkeitä, suositellaan influenssarokotusta.

Kun myastenian hoitotasapaino huononee ja lääkäri määrää laboratoriokokeita, niin pyydä häntä määräämään kokeiden yhteydessä otettavaksi samalla seuraavat tutkimukset MG:n takia:

• Pieni verenkuva (Hb, Leuk, Hkr, MCHC)
  • Kalium (normaali 4,2-4,5)
  • Kalsium
  • Kilpirauhaskokeet
  • CRP (akuutin tulehduksen mittaus)
  • PLV (virtsanäyte)
  • Krea (munuaiskoe)

Määräajoin on MG:n takia syytä kontrolloida seuraavat laboratoriokokeet:

• Pieni verenkuva kerran vuodessa
  • Kalium kerran vuodessa
  • Kilpirauhaskokeet 2 kertaa vuodessa.

Hivenainehoidot

Hivenainehoidot voivat vaikuttaa myasteenikkoon yllättävällä tavalla. Luontaislääkkeitä on syytä välttää ja mikäli niitä käyttää, on jokaisesta lääkkeestä erikseen syytä keskustella hoitavan lääkärin kanssa ennen hoidon aloittamista. Magnesium pahentaa usein lihasväsyvyyttä, mutta useat myasteenikot hyötyvät kaliumlisästä.

Oheisen tiedotteen on lähettänyt Aventis Pharma Oy KETEK (telitromysiini) -lääkkeen MG-oireiden pahenemisesta myasteenikoilla. Lääke on antibiootti pneumonian (keuhkokuumeen) avohoitoon.

Tina Appelrothin/Aventis Pharma Oy:n mukaan Suomessa ei ole raportoitu vastaavia tapauksia, vaan tietoja on saatu Euroopan ulkopuolelta, lähinnä Etelä-Amerikasta ( yksi kuolintapaus). Avertis Pharma Oy kehottaa kuitenkin varovaisuuteen KETEK-lääkkeen kanssa, jota kirjeen mukaan pitää välttää, kun kyseessä on MG-potilas.

Aventis Pharma on lähettänyt oheisen kirjeen mm.:

• Terveyskeskuslääkäreille
  • Infektiota hoitaville lääkäreille
  • Neurologeille
  • Anestesialääkäreille
  • Vanhuksia hoitaville lääkäreille

Tärkeää tietoa lääketurvallisuudesta

Varotoimet koskien telitromysiinin (KETEK®) käyttöä myasthenia gravis -potilailla 16.4.2003

Hyvä lääkäri

Tämän tiedotteen tarkoituksena on kertoa teille uusista varotoimenpiteistä, joita tulee noudattaa annettaessa telitromysiiniä myasthenia gravista, harvinaista autoimmuunitautia, sairastaville potilaille.

Telitromysiini (Ketek) on uuden antibioottiryhmän ketolidien ensimmäinen edustaja. Valmiste hyväksyttiin seuraavien hengitystieinfektioiden hoitoon Euroopassa heinäkuussa 2001: Pneumonia avohoidossa, kroonisen bronkiitin äkillinen pahenemisvaihe, akuutti sinuiitti ja tonsilliitti/faryngiitti.

Viime aikoina on maailmalla raportoitu myasthenia graviksen pahenemista potilailla, joille oli diagnostisoitu myasthenia gravis ja joiden hengitystieinfektioita oli hoidettu telitromysiinillä. Näistä yksi tapaus johti kuolemaan. Lihasheikkouden pahenemista, hengenahdistusta tai vaikeaa akuuttia hengitysvajausta esiintyi muutaman tunnin kuluttua ensimmäisestä lääkkeen otosta. Mekanismia ei tunneta. Akuutti hengitysvajaus myasthenia gravis -potilailla saattaa olla henkeä uhkaava.

Oireiden pahentuessa tulee Ketek-lääkitys keskeyttää ja aloittaa tarpeen mukainen hoito.

Myasthenia graviksen pahenemisia on raportoitu myös monilla muilla antibiooteilla mukaan lukien aminoglykosidit, makrolidit ja eräät fluorokinolonit.

Lääkärien tulee tietää, että:

• Mahdollisesti henkeä uhkaavia myasthenia graviksen pahenemisia on raportoitu telitromysiinillä hoidetuilla myasthenia gravis -potilalla.
  • Telitromysiiniä ei suositella myasthenia gravis -potilaille muutoin kuin, jos muuta hoitovaihtoehtoa ei ole saatavilla.
  • Kun telitromysiini-hoitoa aloitetaan myasthenia gravis -potilaille, tulee heitä seurata tarkasti.
  • Myasthenia gravis -potilaita tulee neuvoa hakeutumaan välittömästi lääkärin hoitoon, jos heidän oireensa pahenevat telitromysiinin käytön aikana.
  • Jos oireet pahenevat, aloitetaan riittävät hoitotoimenpiteet ja keskeytetään telitromysiini-lääkitys.

Voitte halutessanne saada meiltä päivitetyn valmisteyhteenvedon.

Pyydämme teitä tekemään haittavaikutusilmoitukset viranomaisen ohjeen mukaan suoraan Lääkelaitokselle. Jos teillä on kysyttävää, voitte ottaa yhteyttä: Aventis Pharma Oy, tuotepäällikkö Tina Appelroth, puh. 0201 200.